KISAH SEDIH SUAMI KANSER TULANG, NAK KAHWINKAN ISTERINYA DGN ADIK YG PUTUS TUNANG, RESPON SI ISTERI MENGEJUTKAN !!!

Hari ni din nak sembang luahkan perasaan. Bergenang airmata din hari ni. Terkenang kisah adik no 3. Dia pernah bertunang. Tunang dia cantik kerja bagus orang n9.

Dalam masa kejar duit hantaran. Achik di uji dengan sikap sebenar family tunang. Family dia selalu tegur achik sebab tak bagi duit belanja kat tunang. Katanya dah bertunang haruslah sara duit makeup sebagainya. Achik kadang turut kadang tak. Tengok pada baki duit simpanan.
Kalau gaduh mesti bapak si tunang achik maki hamun achik sebab buat anak dia menangis wahal belum jadi suami. Achik tetap sabar. Sehingga berita saya dapat canser tulang, diorang datang putuskan hubungan. Mak terkedu bila depan kami semua dia cakap kami penipu dan mereka tak nak ada keturunan canser masuk family dia.
Saya tanya achik, adakah dia sedih sebab saya dia putus tunang. Tapi achik jawab, dah lama dia tawar hati dan nak putus tunang sebab tak tahan dengan sikap tunang dan family. Tuhan permudahkan dengan niat mereka sendiri yang minta di putuskan.
Aku tahu hati adik aku sunyi dan sedih. Aku dengar mak tanya..,,”cik cincin ni kita jual je la. Mak sakit mata tengok cincin ni.” tapi achik jawab, “simpan je mak, nanti kita cari mana yang layak. Lagipun achik dah buat keputusan nak jaga anak along bila along tak ada.”. Air mata aku tak tertahan masa tu. Isteri aku peluk aku tanpa suara.
Malam tu aku cakap kat achik. “Sampai masa nanti, bagi cincin tu kat kak long( bini aku). Sekurangnya dia boleh jaga achik macam mana dia jaga abang, Jaga mak. Achik pun boleh terima anak along. Nenek atok anak along pun berubah.” berat rasa aku nak habiskan ayat tu.
Amat berat seakan batu menghempap dada aku. Achik jawab.” kalau tak nak cincin tu ada di jari kak long, usaha untuk sihat. Tinggalkan hal duniawi. Duit yang achik dah kumpul tu dari achik fikir, baik along pergi singapore. Jangan sesekali bagitahu apa jadi kat along kat sana nanti. Kami hanya nak tahu along balik dengan sihat.” masa tu achik peluk aku kuat sangat. Aku dapat rasa dia bergegar seakan tahan perasaan menangis.
Bini aku terdengar perbualan kami. Dia kata,apa sahaja permintaan aku dia ikut..cuma tolong pertahankan dia sebagai isteri dengan terus sihat. Dia janji tak akan call sms walau sekali dan sanggup tunggu aku balik. Mak pula, siap bagitahu.” kami bahagia kat sini. Kalau nak mak masak sedap, nak dengar mak membebel, nak tengok mak sakat anak2. Balik dengan sihat.” abah pula,” din.. Kau tak nak tengok anak kau main badminton ke din.
Abah dulu suka tengok kau main badminton. Tapi mak kau masak sedap. Mengah abah main badminton dengan kau long. Balik dengan sihat tau. Abah dah keluarkan asb. Jangan fikir banyak. Nanti kita sama2 tengok anak kau main badmintan.” air mata aku tak dapat di tahan lagi.
Minggu depan aku ke singapore. Rasa sedih sangat aku terkenangkan achik. Kecik dulu dia la paling teruk. Kaki report. Kaki mengampu, kedekut. Tapi bila besar, dia lain. Anggah pula dah pergi singapore dulu. Dia cari hospital terbaik dan rumah sepupu belah isteri dia kat sana. Hanya anggah yang akan datang melawat aku nanti. Minggu depan, aku tak dapat dah peluk anak aku. Bini aku..mak aku. Achik..along minta maaf.. Kalau along tak dapat harungi, tolong terima dan jaga kak long. Jaga anak along. Jaga mak. Along tak dapat nak msg kau pun achik. Berat untuk berdepan, bersuara dgn kau chik. Along tak paksa kau chik, tapi tolong ye jaga anak along.
Sumber : KRT
Kredit : malaysiakinii

No comments:

Post a Comment