DERHAKA Dgn Mak Di Tanah Suci Apa Jd Kat Aku Sepanjang Kt Sana Buat Aku Jd INSAF

0
COM

 Assalamualaikum. Nama aku Zatul. Ringkas tapi mendalam. Aku bersyukur tak terhingga diberi kesempatan mengerjakan umrah bersama mak ayah. Tapi ini apa yg jadi.


Jejaknya kaki di tanah Madinah, lepas berjam-jam kesejukan, tidur tak nyenyak dlm kapal terbang dan bas, aku yg becok mulut, dalam sejarah berdiam diri sepanjang perjalanan. Masa hendak turun bas, ada sesuatu di tangan. Chewing gum beb. Chewing gum! Geli! Terkeluar satu perkataan yg langsung tak patut. BODOH. Itu perkataan pertama aku di Madinah.
Terpempan aku, sedih dan kecewa dgn diri sendiri. Di tanah suci, sepatutnya kalimah suci basah di bibir dan hati. Itu refleksi diri jugak akan apa sebenarnya tabiat buruk kita di dunia. Abg aku kat sebelah geleng kepala.
Itu yg pertama kebodohan aku. Yg kedua, derhaka. Aku dpt pergi umrah ni dgn abg, sebab teman mak dan ayah. Tugas anak jaga mak di mana-mana pun. Waktu solat, aku pilih jauh dari kipas sebab hidung sensitif meleleh hingus. Tapi mak aku nak betul-betul bawah kipas, ye la sebab panas ramai orang. Terus terjadilah kederhakaan aku melawan cakap mak aku, tinggi suara dan tarik muka duduk jauh. Tak pernah aku jauh dari mak aku hanya sebab hingus. Pastu mula gelabah bila baru sedar jauh.
Bayangkan perasaan seorang mak, anak sendiri solat berjauhan. Menyesal aku menyesal. Tapi Allah bagi cash. Masa nak makan, entah lelaki mana join dewan makan kumpulan kami. Allah takdirkan dia tumpahkan air panas terus dari flask air ke kaki aku. Burn. Panas dunia. Menangis tak kira. Walaupun ada stokin, tapi melecur jugak sampai letak ubat gigi pun pedih.
Lagi derhaka lagi. Aku tertinggi suara lagi sebab mak aku duduk solat tak rapat saf. Aku rapatkan, mak aku suruh jauh sikit sebab nak duduk tahiyat akhir dgn selesa. Aku patut tahu mak aku sakit lutut. Tapi aku anak yg tak memahami dan tak sedar diri, derhaka dgn mak di tanah haram.
Cash Allah bagi kat aku lagi. Hotel kitorang lif sangat lambat sbb ramai orang. Lif datang, ramai. Ada satu pasangan Arab. Mak ayah suruh aku masuk lif dulu. Tapi tiba si isteri yg agak besar ni tolak aku keluar dari lif dgn kasar. Aku yg agak comel ni, nasib baik tak jatuh terseliuh. Mak aku yg patut terasa dgn aku sbb tertinggi suara sebelum ni, tapi tetap sayang kt aku. Mak marah org Arab tu, tapi lif dah nak tutup pun. Maka kami semua naik tangga sama-sama.
Sendu hati. Syahdu. Anak yg tak bertimbang rasa. Sebab itu, masuk je dlm Masjidil Haram, nampak je Kaabah, banjir air mata aku. Basah telekung. Fikirkan dosa aku bertingkat-tingkat. Macam-macam ujian masa aku buat umrah. Masa nak masuk dalam Raudhah, ramai orang takyah nak cakap. Siap ada tolak mak aku. Apa lagi, kemarahan membuak-buak. Aku jegil mata tunjuk, UMMI, UMMI. Tapi makcik tu buat tak tahu je. Rupanya dia pun tgh pimpin mak dia. Tapi tak aci la mcm tu.
Ada jugak kes yg main letak bahu kat aku, yg agak rendang ketinggian. Kalau kejap takpe la, tapi ni siap sangkut selipar kat bahu orang. Apadahal wey. Sekali nak jalan balik hotel, ada satu tangan kat bahu aku. Dalam kemarahan, aku angkat bahu jatuhkan tangan org tu. Pandang belakang, rupanya makcik tua. Ya Allah, berdosa lagi.
Sedar diri belum bersedia untuk pergi umrah. Memang, aku tak pergi kursus pun. Ikut je angkut beg, sebab mak ayah dah pergi haji, dan ini pun umrah kedua mak ayah. Naik bas, untuk pergi berniat sebelum umrah terakhir, tiba-tiba aku period. Yes dah makan ubat tahan period, tapi itu la, sebab tak bergantung kat Allah, bergantung kat ubat. Aku tak dapat buat Tawaf Wida. Sedih ya Allah. Aku berhutang satu umrah. Sebab tak niat bersyarat, kan tak pergi kursus. Ayah rasa bersalah sebab tak ingatkan aku. Jadi, balik Malaysia, ayah minta ustaz uruskan bayar dam. Mak ayah kata, nanti dah kahwin, qada umrah dgn suami.
Sebelum balik pulak, aku demam. Suhu tinggi. Tak pernah aku demam mcm ni. Moody habis. Tak pernah makan tak habis, makanan dlm flight aku tak sentuh. Air zam-zam mak ayah bagi untuk aku mandi baru kebah sikit.
Demikian BODOHNYA aku masa umrah. Refleksi diri, jadi anak solehah. Berbakti pada mak ayah semampu mungkin. Kawal nafsu amarah. ZSN via IIUM.


Sumber: 1citemalaya



Lepas Asar Mereka Masuk Bilik Apa Yg Mereka Lakukan Buat Ramai Kata WOW

1
COM


Hai. Nama aku Aqilah bukan nama sebenar. Umur aku 20-an. Aku bekas mahasiswa di salah sebuah ipta di pantai timur. Cerita yg ingin aku ceritakan adalah bagaimana tiga orang rakan ku berjaya menurunkan berat badan mereka tanpa makan produk pelik2 di pasaran. Kisah ini bermula semasa kami berada di semester 4.


Farah merupakan salah seorang dari mereka bertiga tu. Dia la yang cerita kisah ni kat aku. Hebat. Ikuti cerita Farah di bawah ni.
Untuk pengetahuan korang, aku dan kawan kawan ku, A dan S memang menetap di kolej. Walaupun kami sibuk dengan kelas dan assignment, tapi kami akan curi Lebih kurang satu jam setiap petang.
Selepas sahaja kami solat asar, aku akan pergi ke bilik A dan S (memandangkan mereka sebilik). Masuk sahaja aku ke dalam bilik itu, bermulalah aktiviti mengeluarkan peluh.
Perkara pertama yang akan kami lakukan adalah memastikan lantai bilik bersih dari semua benda termasuk karpet. Kami juga akan menutup kipas untuk memastikan pengeluaran peluh pada tahap maksima.
Kami akan pasang lagu lagu yg boost kan semangat kami. Antara exercise yg kitorang buat adalh berlari dalam dalam 15 minit pertama. Walaupun bilik itu kecil tapi bila kitorang lari, mmg byk jgk lah peluh yang keluar.
Bila heartbeat pun dh start laju, kitorang pun buat lah jumping jack, squat, wall sit dan macam macam lah. Cukup satu jam kitorang berhenti dan buat cooling down.
Kitorang juga tak lupa untuk mengubah cara pemakanan. Memandangkan kami bertiga ni melayu yang terlalu sayang kan nasi, kami hanya mengurangkan portion nasi.
Kalau dulu, bila lunch je, kitorang akan beli sebungkus nasi seorang. Tapi bila dah ada dlm program kurus ni, kitorang beli sebungkus dan kongsi tiga orang. Apa yang penting, kuatkan azam.
Malam pulak kitorang akan pastikan makan sebelum 8 malam. Kitorang makan roti wholemeal dan peanut butter je. Kitorang jgk tak lupa kan teh hijau sebagai minuman setiap pagi, petang dan malam.
Jujur aku cakap, minggu pertama mmg kitorg mcm rasa benda ni sia-sia..tp masuk je minggu ketiga, ramai yg tegur, eh muka makin kecil, baju nampak besar. Siapa tak bahagia kan?hahaa
Dan kenapa kitorang exercise dalam bilik? Sebab kitorang masih tak ada keberanian untuk tunjukkan usaha kitorang dkt orang lain. Sbb aku tahu sgt , mesti akan ada yg cakap hangat-hangat tahi ayam lah tu..
So., kpd korang yang tgh dlm proses nak kuruskan badan tu, teruskan. Mmg korang rasa mcm sia-sia, tp once ada org tegur pasal perubahan saiz badan kau, percayalah, kau akan gembira dan semangat sangat untuk teruskan kehidupan.
Sekarang aku dan diorang dah habis belajar. Kepada A dan S, aku doakan kau bahagia dgn suami masing masing. Tiga serangkai Farah via Aqilah IIUM.
P.S. 1 Kereta Alphard Ini Melanggar Seekor Lembu Di Melaka Akibatnya Bakal MENGEJUTKAN Anda !!!
P.S. 2 Jangan TERKEJUT Lihat Apa Yang Wanita Ini MAKAN Di Sebuah Restoran Mewah Di ICELAND !!!
P.S. 3 TERKINI Ustaz Terkenal Tanahair KANTOI Menyumpah Orang Ramai !!!
P.S. 4 Jangan TERKEJUT Lihat Apa Yang Wanita Ini MAKAN Di Sebuah Restoran Mewah Di ICELAND !!!
P.S. 5 PERNAH TENGOK 5 GAMBAR PROTON JEBAT INI ? MEMANG MENGANCAM !!!
The post Lepas Asar Mereka Masuk Bilik. Apa Yg Mereka Lakukan Buat Ramai Kata WOW !!! appeared first on SAYALUVISLAM.

Sumber: 1citemalaya



Allah aku x tahu aku isteri ke 2 selepas kematian suami hadir 2 lelaki bersama wanita tua buta berkerusi roda

0
COM




syurga.JPG
Saya berusia 55 tahun, jadinya saya tidak pandai hendak berkias ayat. Tetapi saya hendak berkongsi dengan pembaca kisah madu saya yang saya doakan agar dia dikurniakan Syurga Teragung setelah apa yang dilaluinya selama ini. Amin.
Pada tahun 1988, saya bernikah dengan seorang lelaki yang sama profesion dengan saya sebagai seorang pegawai perubatan. Pada ketika itu saya tidak mengetahui latar belakang lanjut tentang suami saya. Yang saya tahu, dia seorang lelaki bujang dan keluarganya datang melamar saya.
Kehidupan kami serba-serbi sempurna. Saya dan dia bekerja di hospital berbeza tetapi apabila pulang ke rumah, kami berkongsi cerita yang sama. Cerita tentang pesakit kami di hospital masing-masing.
Tiada perubahan pada suami, bahkan tiada apa yang saya nampak pelik padanya. Hari-hari dia ada bersama-sama saya. Ada masa bersama keluarga apabila waktu cuti sekolah.
Hinggalah saya ditukarkan ke PPUM, saya agak berjauhan dengan suami yang bekerja di utara semenanjung.
Tapi masih tidak perubahan yang saya nampak padanya. Namun suami selalu berpesan, andai ada pelajar perubatan bernama Aisy (bukan nama sebenar) dan Asyraff (bukan nama sebenar), dimintanya ajar betul-betul dua pelajar ini seperti anak kandung sendiri.
Saya sebagai doktor dan ibu sememangnya bersikap profesional dan beranggapan setiap pelajar perubatan adalah anak saya sendiri tanpa membezakan mereka.
Anak-anak saya juga merupakan pelajar perubatan maka haruslah saya mengajar pelajar lain sama seperti saya mengajar anak saya.
Hinggalah suatu hari, suami jatuh sakit. Terlantar lama di hospital. Dia acap kali menyebut, tengok-tengokkan Aisy dan Asyraff. Ajar mereka sampai jadi doktor yang berguna.
Saya masih sama. Tidak berasa pelik kerana suami saya memang seorang yang prihatin. Saya iyakan sahaja apa yang dikatakan. Hinggalah ketika suami semakin tenat dan dia berhajat berjumpa dengan kedua-dua pelajar perubatan tadi.
Ketika sesi pertemuan, saya hanya melihat mereka berdua bercakap seperti biasa hinggalah akhirnya, suami saya berkata: Jaga ibu dan sampaikan maaf saya pada ibu.
Saya mulanya agak pelik tetapi masih positif kerana beranggapan mungkin dia sayang akan dua pelajar ini. Petang itu juga selepas solat asar, suami saya menghembuskan nafas yang terakhir.
Saya redha dengan pemergiannya namun ada sesuatu yang lebih menarik perhatian saya. Aisy dan Asyraff hadir ke pengebumian suami saya bersama-sama seorang wanita tua dalam lingkungan usia lewat 50-an. Wanita itu buta dan hanya duduk di kerusi roda. Tetapi mereka tidak datang dekat. Hanya sekadar melihat dari jauh.
Saya cuba untuk menuju ke arah mereka untuk bertanya namun mereka sudah berlalu dan majlis pengebumian belum selesai doanya lagi.
Selang beberapa hari, saya dan anak-anak dipanggil ke pejabat peguam untuk mendengarkan wasiat arwah suami. Saya dan dua orang anak sudah hadir untuk mendengarkan wasiat tersebut namun peguam mengatakan harus menunggu lagi pemegang wasiat lain.
Sekali lagi saya diam dan hanya menunggu. Hinggalah datang dua orang anak muda bersama-sama seorang wanita yang saya kenal amat. Aisy dan Asyraff bersama-sama wanita tua yang saya nampak di kubur hari itu.
Ketika itu, hati saya berbolak-balik. Kenapa Aisy dan Asyraff selalu ada dan disebut-sebut oleh arwah. Kini ketika mendengarkan wasiat juga mereka ada bersama-sama.
Kedua-dua anak saya, Amira dan Adhlina juga bagaikan senang dengan kehadiran Aisy dan Asyraff kerana mereka sekawan di PPUM.
Peguam mulakan pembacaan wasiat dan alangkah terkejutnya saya apabila perkataan pertama yang keluar dari mulut peguam ialah, Pemegang wasiat pertama ialah isteri pertama iaitu Puan Hasidah..
Allah Berderau jantung saya! Kenapa nama itu bukan nama saya. Terus saya menoleh ke arah perempuan buta yang disorong kerusinya oleh Aisy dan Asyraff. Saya cuba untuk bertenang dan mendengarkan dahulu segala amanat suami saya yang ditinggalkan. Saya tidak boleh terburu-buru.
Suami saya hanya meninggalkan sejumlah wang untuk Puan Hasidah dan juga sebuah pondok di kawasan yang saya sendiri tidak pernah tahu. Selebihnya, rumah yang kami duduki, kereta, aset lain semuanya untuk saya dan anak-anak.
Selesai pembacaan wasiat, saya menurunkan tandatangan sebagai tanda penerimaan. Begitu juga Puan Hasidah yang menggunakan cop jari.
Selesai semuanya, saya mendekati Aisy dan Asyraff bersama-sama ibunya. Cuba untuk bertanya macam mana boleh semua ini terjadi.
Lama kami duduk berbual hinggakan basah kuyup baju saya kerana air mata yang melimpah keluar mendengarkan kisah madu saya.
Kisahnya, pada tahun sama perkahwinan saya dan suami, arwah suami saya sudah pun terlebih dahulu bernikah dengan Puan Hasidah. Jarak lebih kurang 6 bulan beza perkahwinan kami. Ketika suami menikahi saya, dia sedang hamil 4 bulan dan anak di dalam kandungannya kembar iaitu Aisy dan Asyraff.
Perkahwinan Puan Hasidah tidak diterima ibu mertua saya kerana Puan Hasidah seorang gadis yatim piatu dan tidak bersaudara. Makanya ibu mertua saya menghinanya sebagai perempuan tidak sah taraf.
Ibu mertua saya yang juga ibu kepada arwah suami turut mengancam Puan Hasidah untuk tidak mengganggu keluarga baharu anaknya jika mahu berteduh di pondok tersebut. Makanya Puan Hasidah merelakan kata-kata ibu mertuanya dan sama sekali tidak mengganggu kami. Kerana itu saya tidak mengetahui apa-apa selama lebih 30 tahun.
Saya bertanya kenapa dan macam mana Puan Hasidah boleh menjadi buta. Dan jawapannya tersangat meruntun hati saya. Ketika ibu mertua saya hilang penglihatan kerana terjatuh dari tangga rumahnya, saya dan suami puas mencari penderma mata hinggalah suami mengatakan dia telah berjumpa dengan seorang penderma iaitu seorang perempuan. Ketika itu saya bersyukur kerana ada yang sudi menderma kerana saya tidak mengetahui apa-apa. Rupanya penderma tersebut ialah Puan Hasidah yg juga menantu paling dibenci dihina oleh ibu mentua sendiri !
Ketika mendengarkan kisah itu, saya terbakar dan mendidih hati serta kebencian saya terhadap ibu mentua menjadi-jadi. Mujur orang tua itu sudah 3 tahun meninggalkan kami. Jika tidak, akan saya suruh dia melutut maaf di hadapan Puan Hasidah.
Namun Puan Hasidah tenang dan menjawab, Saya tiada ibu, puan. Saya lakukan semua ini demi mendapatkan rahmat seorang ibu.
Allah.. Berderai lagi air mata saya. Sambung Puan Hasidah: Saya anggap semua ini takdir hidup saya. Saya tidak mengeluh bahkan saya bersyukur. Saya mempunyai suami walaupun hanya 3 bulan.
Paling tidak saya terlepas daripada fitnah manusia. Saya dikurniakan anak lelaki. Bukan seorang tetapi dua. Yang boleh jagakan saya. Saya tiada saudara-mara, puan. Ini sahaja harta saya. Dan saya sama sekali tidak mengharapkan harta daripada arwah suami. Cukuplah dikekalkan pondok kami sebagai tempat berteduh.
Saya rasakan bagai tersepuk ke lantai mendengarkan kata-katanya. Bagaimana seorang isteri mampu hidup sendirian begitu tanpa suami. Saya pandang wajah Aisy dan Asyraff, tertanya juga saya sama ada mereka tahu atau tidak Doktor Ahmad (bukan nama sebenar) adalah ayah mereka.
Jawapan mereka, Ya.. Kami kenal ayah kami. Tapi kami tak boleh panggil ayah kerana arwah nenek akan hukum ibu kalau tahu panggil ayah.
Sekali lagi saya terdiam. Ya Allah, kenapa kejam sangat orang tua ni masa hidupnya!
Saya bertanya lagi sama ada mereka berdendam atau tidak dengan arwah nenek dan arwah ayahnya, jawab mereka:
Ibu tidak pernah didik kami membenci. Kerana di setiap perbuatan arwah nenek dan arwah ayah, ada sedikit kebaikan mereka yang harus dilihat.
Saya? Bermandi air mata melihat mereka. Berjayanya Puan Hasidah mendidik anaknya untuk tidak membenci selepas semua perkara ini terjadi.
Tenang sangat saya lihat wajah Puan Hasidah. Seolah-olah dia tidak mempunyai masalah sekalipun dia kini buta.
Memadailah pembaca tahu, saya jatuh cinta dengan sikap madu saya yang teramat mulia hatinya. Saya selalu fikir, bermadu ini seperti anjing dan kucing. Bercakaran dan berlawan. Tetapi alhamdulillah syukur , Ya Allah.Madu saya teramat baik dan saya doakan syurga teragung untuk dia dan anak-anak kerana keikhlasan hatinya.
Hingga ke saat ini, Puan Hasidah enggan untuk memijak rumah agam kami kerana katanya, ibu mentuanya dulu pernah mengharamkan kakinya menjejak ke rumah suami. Andai dia melakukannya, ibu mentua akan menidakkan dia sebagai anak.
Andai saya di tempatnya, mungkin saya akan bantah sekerasnya perilaku ibu mertua. Tapi tidak pada Puan Hasidah. Dia mengagungkan dan memuliakan ibu mertua sama seperti ibu kandungnya sendiri. Kerana itu, dia hanya menurut.
Pada pembaca budiman, saya harap kita sama-sama ambil iktibar bahawa dalam kesenangan kita, ada air mata orang lain yang kita lupa. Sebagaimana saya sedang belajar untuk ikhlas seperti madu saya, anak-anak pembaca budiman juga belajarlah untuk ikhlas. Insya Allah, syurga untuk kita semua.
Sumber : Dr. Fauziah Ahmad
Sumber: 1citemalaya



Livestreaming Malaysia vs Thailand Separuh Akhir Futsal AFF

0
COM



Jadual Tarikh Pembayaran BR1M Tahun 2017

1
COM




Tarikh Bayaran Penerima BRIM 2017:Wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) merupakan bantuan kewangan tahunan dari kerajaan buat rakyat warganegara Malaysiayang terpilih mengikut kategori dan syarat yang telah ditetapkan.

Tarikh dan bayaran BRIM 5.0 2016 sudah selesai. Kini bermula untuk BR1M 6.0 2017. Sila lakukankemaskini dan semakan BR1Manda secara online di sini untuk kelayakan menerima BR1M 2017

Berdasarkan pembentangan bajet 2017, jumlah BR1M 2017 telah dinaikkan. Berikut adalahkadar barupembayaran BR1M 6.0 untuk tahun 2017

Wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M)

1. Pembayaran kepada penerimakategori individu/bujangakan dibuat sekaligus padabulan Februari 2016.
  • Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tak melebihi RM2,000 –RM450
2. Pembayaran BR1M 2017 kepada penerima di bawahkategori isi rumah(ketua keluarga atau warga emas) akan dibuat secara berperingkat sebanyaktiga kali setahun iaitu pada bulan Februari, Jun dan Ogos 2017
  • Pendapatan isi rumah di bawah RM1,000 sebulan (e-kasih) –RM1200
  • Pendapatan isi rumah di bawah RM3,000 sebulan –RM1,200
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan –RM900
Kadar Bayaran BR1M 6.0 2017

Tarikh Dan Jumlah Bayaran

Berikut adalah tarikh dan jumlah pembayaran BRIM mengikut kategori untuk tahun 2017.

1. Tarikh pembayaran pertama padaFebruary2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan – RM300
  • Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tak melebihi RM2,000 – RM450
2. Tarikh pembayaran kedua padaJun2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan – RM300
3. Tarikh pembayaran ketiga padaOgos2017
  • Pendapatan isi rumah bawah RM1,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan – RM400
  • Pendapatan isi rumah RM3,001 hingga RM4,000 sebulan – RM300
Note: Tarikh tepat pembayaran dan jumlah bayaran akan dikemaskini setelah mendapat tarikh rasmi dari KKM
Cara Bayaran BR1M 2017
Berikut adalah cara bayaran BR1M 2017 yang terbahagi kepada 2 cara iaitu:
1. Akaun Bank
  • Bagi penerima yang ada mengisi akaun bank semasa memohon, pembayaran akan dimasukkan terus ke dalam akaun bank penerima.
2. Baucer
  • Bagi penerima yang tiada akaun bank akan menerima baucar BR1M, yang boleh ditunaikan di Bank Simpanan Nasional (BSN), CIMB atau Maybank.
Masalah BR1M
Anda juga boleh ajukan sebarang masalah atau soalan mengenai tarikh dan cara pembayaran BR1M 2015 dengan menghubungi:
  • Nombor hotline Kementerian Kewangan Malaysia 03-88824565 / 03-88824566
  • Nombor bebas tol Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 1-800-88-2716
  • Email kepada br1m@treasury.gov.my.
Sumber: 1citemalaya

Tahukah Anda 7 Haiwan Ini Boleh Mengesan Kehadiran Makhluk Halus Haiwan Nombor 4 Tu Paling MENYERAMKAN

0
COM

Keberadaan mahluk halus, hantu atau jin, tidak semua orang boleh merasakannya. Hanya mereka para indigo yang dikurniakan indra ke-6 punya kemampuan ini.

Selain itu, ada juga orang yang walaupun tak bisa melihat makhluk astral, mereka yakin dan bisa merasakan ada hal yang aneh di sekitar merek lewat tanda-tanda alam tertentu. Salah satu simbol alam yang bisa menunjukkan keberadaan makhluk halus adalah dengan perilaku hewan-hewan di sekitar kita. Apa sajakah?
  1. Cicak
Tidak banyak orang yang menyukai cicak. Cicak adalah salah satu hewan yang mengandung banyak mitos unik dan masih sering dipercaya di Indonesia. Salah satu mitos yang pernah ada yaitu apabila Anda masuk ke sebuah ruangan dan cicak jatuh tepat di kepala Anda, maka Anda harus menangkapnya dan membunuh atau membuangnya ke suatu tempat karena bila tidak, maka ayah akan meninggal.
Selain itu, cicak juga bisa menunjukkan keberadaan makhluk halus seperti kuntilanak. Konon, apabila Anda berada dalam suatu ruangan dan tiba-tiba cicak masuk sambil berbunyi, maka di situ sedang hadir makhluk halus.
  1. Kunang-kunang
Kunang-kunang mungkin dianggap sebagai binatang yang bisa menambah romantisme suasana. Binatang yang disebut fireflies ini merupakan serangga yang indah karena mampu mengedipkan cahaya yang indah seperti bintang. Namun di balik keindahan itu, kunang-kunang punya mitos yang cukup menyeramkan.
Kunang-kunang sering disebut sebagai kuku orang mati atau jelmaan iblis. Meskipun bentuknya sudah jelas sebagai serangga, namun kedipan lampu hewan ini masih sering jadi pertanyaan dan perdebatan di kalangan peneliti.
  1. Ayam jantan
Di antara semua makhluk yang mengandung mitos, mungkin ayam jago adalah salah satu yang mengandung mitos paling baik. Anda mungkin tidak jarang mendengar ayam berkokok. Namun bagaimana bila ia berkokok sebelum pagi hari alias di tengah malam atau dini hari jauh sebelum subuh?
Konon menurut mitos pertama, apabila ayam berkokok sebelum waktunya, maka sedang ada gadis yang hamil di luar nikah. Namun hal tersebut mungkin tidak seberapa dipercaya dibandingkan dengan mitos kedua yang lebih bagus. Apabila Anda mendengar ayam berkokok di tengah malam, sebaiknya Anda berdoa karena ayam tersebut sedang melihat malaikat
  1. Tokek
Selain cicak, reptil lainnya yang kurang disukai dan mengandung misteri adalah tokek. Binatang yang satu ini konon berhubungan dengan ilmu sihir. Bahkan ada juga yang mengatakan bahwa tokek adalah binatang jelmaan jin atau setan. Mitos tokek tidak jauh berbeda dari cicak. Apabila Anda mendengar tokek berbunyi, kabarnya di tempat tersebut sedang ditunggui makhluk halus.
  1. Anjing
Anjing adalah salah satu binatang yang paling sering dijadikan peliharaan. Mungkin kita sering gemas dengan tingkah anjing yang lucu, namun apabila Anda mendengarnya melolong atau menggonggong di tengah malam maka sebaiknya Anda hati-hati.
Berkebalikan dengan ayam yang berkokok di tengah malam, bila anjing menggonggong di tengah malam, maka hal itu bisa jadi bukan karena ia melihat orang asing yang bermaksud jahat, melainkan bisa menjadi alarm akan keberadaan makhluk halus.
  1. Burung gagak
Ada beberapa jenis burung yang menandakan sesuatu yang buruk tentang kematian dan identik dengan makhluk halus. Burung yang pertama adalah burung hantu. Burung ini sering digunakan dalam film horor dan dipercaya sebagai burung peliharaan hantu dengan sorot mata yang mengerikan dan dianggap sebagai simbol kematian.
Burung lainnya yaitu burung dares dan burung gagak. Konon bila di rumah Anda berkicau burung dares yang berputar-putar, maka hal itu menunjukkan akan ada orang yang meninggal dunia. Burung gagak juga dikabarkan menjadi burung yang memberikan pertanda buruk seputar kematian.
  1. Kucing hitam
Di beberapa negara Eropa, kucing terutama yang berwarna hitam dianggap sebagai makhluk mistis. Hal ini karena mereka percaya bahwa kucing adalah jelmaan penyihir. Tidak sedikit orang yang meyakini bahwa kucing adalah hewan pembawa sial walaupun beberapa toko menggunakan simbol kucing dan memelihara kucing sebagai pembawa keberuntungan. Selain itu, kucing hitam yang melewati mayat dianggap sebagai pertanda yang kurang baik. InformasiTerkini
P.S. 1 Murid Kanan Bruce Lee Akhirnya Dedah Cerita Sebenar Dato Meor Tumpaskan Bruce Lee !!!
P.S. 2 3 Pulau Ini Muncul Semula Setelah Hilang 10 Tahun Semasa Tsunami 2004, Lihat Apa Yang Ditemui Di Pulau Itu Pasti MEMERANJATKAN !!!
P.S. 3 Ini Tips Paling Mudah Check Harga Flight Murah, Confirm Senang Nak Rancang Holiday !!!
P.S. 4 Selfie Ini Nampak Biasa Bila Sekali Pandang. Tunggu Sehingga Anda Lihat Kali Kedua !!!
P.S. 5 Ayah Orang Kaya No.1 Malaysia, Tapi Pekerjaan Anaknya Bakal Buat Anda TERKEJUT !!!
The post Tahukah Anda, 7 Haiwan Ini Boleh Mengesan Kehadiran Makhluk Halus, Haiwan Nombor 4 Tu Paling MENYERAMKAN !!! appeared first on BISKUTMANIS.

Sumber: 1citemalaya


Kena Tunggu Bisul MASAK Baru PICIT Doktor DEDAHKAN Amalan Tunggu Bisul MASAK Boleh BAHAYAKAN Kesihatan

0
COM



bis
Tau tak mengapa stgh org kena bisul, stgh lagi tak?
  1. Apa tu bisul?
    Bisul adalah benjolan merah pd kulit yg sakit & berisi nanah. Ia akibat infeksi bakteri pd folikel/lubang bulu badan dikulit kita.
Ni Doc nak cerita sikit Step2 terbentuk bisul.
  1. Badan anda ada tahanan atau TENTERA atau antibodi/immunity supaya kulit anda cantik segar selalu. Klu le TENTERA anda lemah hihihi kuman atau MUSUH akan attack/serang le anda. Leh tu anda mesti jadi GENERAL yg BIJAK bagi 1 batalion TENTERA untk jaga tubuh badan anda! Klu batalion anda X kuatkalah le anda. Klu dah kibar BENDERA PUTIH jadi le bonjolan merah pd kulit anda yg asalnya mendatar. Ia dipanggil CELULITIS. atau kulit merah merinin!!
    2.Kulit di sekitar BENJOLAN tu mkin merah, bengkak, & terasa hangat jika disentuh sbb infeksi sbb di situ le tempat petempuran dlm MEDAN PEPERANGAN.
    3. Di medan peperangan tu TENTERA anda aitu CELL DARAH PUTIH lawan mati-matian dgn musuh KUMAN. ramai terkorban dikedua2 belah pihak. Maka BENJOLAN bertambah besar & berisi NANAH.. iaitu titik putih di bagian puncak benjolan.Ia terdiri drp Tentera2 & musuh2 yg TERKORBAN dlm peperangan tersebut. HihihiKlu batalion anda kuat & MENANG ini bisul tak terjadi anda terus sehat kembali ! MERDEKA! MERDEKA!!
    4. Klu batalion anda lemah & KALAH Terima le PADAHnya!! :>>>
    Bisul tu memBESAR lgi sakit! Dari saiz Bukit Bendera ke saiz Genting Highland. Lama2 jadi Gunung Kinabalu. Apa lagi tunggu MELETUP je. Klu meletuphihihi habis lava gunung (nanah) tu terhembur2 keluar dgn darah sekali sampai meleleh le.baru rasa lega nu.
    5.Klu batalion anda kalah lagi, anda sbgai General minta le bantuan. Klu nak Musuh akan attack Penang( kawasan punggung dipaggil: BISUL) . Lepas tu merebak & attack Selangor ( bisul kawasan mata : dipanggil KETUMBIT) dan terus ke PUTRA JAYA ( Bisul Kawasan kepala dipanggil di panggil : SAWAN). Nama je lain tpi benda tu sama BISUL juga. Anda Sbgai General yg bijak tambah je TENTERA ELITE tambahan nihihihi iaitu mkn le ANTIBIOTIK untuk lawan kuman bersama darah putih anda.
Tu le silap kita terpengaruh org dulu2. Depa kata: Klu ada bisul, tunggu bagi MASAK dulu atau tunggu ada PUNAT dulu. Fikiran yg kolot ni JANGAN TURUTI. klu bisul dah BESAQ & MEREBAKsapa yg sakit? Anda Org yg kena busul ke? atau org yg nasihat suruh bagi bisul tu masak ke? Ada pi tambah BAJA lagipi buh rumput le, kunyit le, sarang serangga angkut2leaduuh busul lagi MENGGANAS!!
6.Lagi satu, Klu batalion anda kalah cari le MUSUH dlm SELIMUT. Ni le yg kita marah ni yg DURHAKA pd negara.. hihihi musuh dlm selimutSI KENCING MANIS. Gula dlm badan ni boleh bagi BAJA untuk MUSUH kuman bisul tu biak lalui darah ke lokasi lain. Ia boleh pi mana pun boleh..ke tulang, jantung dan ke otakMAUT!!.
7.Waspada musuh negara durjana ni KUMAN amat bahaya!! Nama GENERAL MUSUH anda di bisul adalah bakteria Staphylococcus Aureus. Bakteri ni dpt temukan pd kulit anda sentiasa. Hanya tunggu nak attack anda bila PERTAHANAN anda LEMAH! Be Alert selalu ye!!
Harap anda faham EXPLANATION doc.
  1. Cara merawat bisul.
    1. Penting jaga kebersihan kulit anda. Jangan MANDI KERBAU cukup le.
    2. Mkn ubat tahan sakit & demam jika perlu. Antibiotik diberi doktor.
    3.Klu bisul pecah..cuci dgn air suam, Dettol atau EUSOL.
    4. Picit keluar semua nanah & tutup dgn Gauze/ kain sterile. Gantikan gauze jika di basahi nanah.
    5 Jangan lupa cuci tangan dgn air & sabun sebelum & selepas dressing bisul.
    6. Klu bisul tak pecah, doc/ doktor anda akan buat hirisan/bedah & buangkan nanah tu dlm keadaan bius. Klu tak bisul tu nanti merebak ketempat lain.
Jaga kesihatan anda ya. Bestnya jika kita sehat nu!! Alhamdulillah. MERDEKA! MERDEKA!!
Kredit: Dr. Abdul Rahim
Sumber: beliabaru



Haritu Aku Datang Awal Ke Pejabat Tibatiba Terbau Sesuatu Yang BUSUK RUPARUPANYA

1
COM

Assalamualaikum.. Thanks admin tercinta sudi siarkan cerita ni. Hrp semua sht walafiat dan ready nk baca cerita ye..hihi..Aku xthu la nk describe cite ni seram ke tak.semoga korang sudi membaca. Kesahnya berlaku kat opis aku. Aku jarang datang awal ke opis ni ntah mcm ne tetiba plak aritu dtg awal.. Punca dtg awal sbb laki aku main jam..setting awal nak mampus..30min awal..huru hara bersiap..da la jam kete xnyala..jam tangan hbs bateri.harapkan jam rumah.. Hp plak mati time tu..sampai opis sunyi.pelik..aku ni sampai kul bpe ni..dangggg.jam kat punch card 7.45.. Adehhhhh.terkena aku.

b
Pintu utma opis da buka..cuma pintu kedua masuk guna thumb print je.aku masuk sunyi sepi..huhu..berani x berani je ni masuk opis.. Maklumla first time masuk awal..selma aku kje..byknya late comers..blum pernah awal nk mati gini.Aku pun on la pc aku.. Punch card awal Alololo..sweet sgt punch card awal.haha..masuk kje ptutnya 8.45.. Ahhhhhebat kau hari ni masuk awal. Ermm.aku da on pc..psg lagu..siapsiaga pkai headphone.. Lagu psg slow jer.. Alamak..lapa plak ni.. Ermmm..g pantry jap la..buat kopi dulu.. Sambil nyanyi2 buat kopi gituw.. Pantry x jauh pun..dkt jer.. Aku tgk sekeliling..xde pun geng2 aku ni.. Tgk vendor sebelah je da ada..tpi x nmpk org. Nmpk lampu jer.
Masuk smula dduk kat kerusi mghadap dinding yg sepi.. Meja aku ni xde view..mghadap dinding je.maklumla opis kecek. Smbil mghirup kopi pns.. Tetiba ada bau yg lebih kuat dari bau kopi ni. Aku terdiam. Ntah npe tetiba je jantung aku terhenti..hishhhhhh..bau ape plak ni Busuk semcm jer. Nak toleh blkg xhuhuhuhu..adoi..opismate aku ni da dtg ke..npe x dgr ape2 pun ..tdi msa msuk dari pantry xde pun sape2.. Tetiba je bau tu mcm kat blkg aku..huhu..aku pejam mata..dalam hati rasanya baca da semua surah..hbs berterabur bacaannya..nape aku rsa seriau je ni..bau ape ni..bau ape ni..
Aku tarik nafas dlm..arhhhh..busuk sgt ni.. Huhuhuaku ambil cermin cuba tgk blkg kot2 ada org ketpi xde.. Aku buat bodo je la.. Aku buat2 la busy buat keje.. Tetiba dgr panggggggbunyi telefon jatuhhhdushhh.. Gugur da jantung aku kali ni.. Aku rsa mcm nak ngis da ni. Aku bangun nak berlari dan baru nk mnuju ke pintu tetiba je makcik cleaner bangun dari tepi meja hujung penjuru sambil tgn pegang telefon yg jatuhdangggg..aku ingt sape la td..
Makcik..nape la makcik.senyap2 masuk x bagi salam..mati2 saya ingt hantu tdi..arghhhhda gugur jntung sya tdi.. !
Laaaa..makcik da masuk tdi lagi masa awak g kluar jap td tu.. Makcik duk blkg ni kutip kertas berterabur ni..sambil2 baca la benda apa la dlm kertas ni.. Awak x perasan ke td?..saya x dgr ape2 mkcik..pastu td bunyi telefon jatuh..maunya sya x terkejut.
ERMMMM..makcik tertarik wayar tu tdi msa nk tgh kutip2 kertas bawah ni..tu yg terjatuh tungape kamu ni terkejut sgt?
Dik non, mcmne nak dgr..tu headphone tu atas kpla hawat x cabut. Mne nak dgr nya.. ADDDduiii.aku baru teringt aku pkai headphone dari tdi lg smp g pntry pun aku pkai..hahaha..bangang.
So bau tu dtg dari mana? Bau tu..bau bdn makcik tu.. Bau Keti*k.. .. Cuma bau dia lgi strong tu. Huhu..aku cerita kat kwn aku ttg case tu..pastu kitg cadang bagi hadiah deadorant dan perfume kat makcik tu.. Kitaorang niat xnk dia kecik hati sbb bau tu boleh mendatangkan fitnah dan salah fhm mcm aku kna tu nyaris2 ingt bau hantu hahaha.
Korang2 ingt ye..xde perfume xpe..jnj ketiak pkai la deadorant.. Bau yg x selesa ni kdg2 boleh menjejaskan reputasi .. ..
Kadang2 kwn sebelah x smp hati nak tegur Tkut terasa.. Tpi tu la..klau tak tgur nti lgi memalukan dia bila semua org bercerita ttg dia..kanseeloknya nshati dia ..klau syg ..tegurlah
Jangan rela hidung anda bau wangian semulajadi..klau wangi xpe lagiklau musyuk??? Haaaaaaaa..Ok..daaaaa..
Kredit:-IIUMC


Sumber: petuaabahkau



Aku Suami Miskin Mahu ‘Suprise’ Isteri..Akhirnya Apa Yang Aku Dapat MENYEDIHKAN !!!

0
COM



Aku Suami Miskin Mahu ‘Suprise’ Isteri..Akhirnya Apa Yang Aku Dapat MENYEDIHKAN !!!

 |Abang laptop saya kena curi. Habis semua dokumen penting saya dalam tu. Dahlah nak guna minggu ini urgent pula tu.
rtsrjrj
1 2 3 4 5 6 7 8
Sumber : kitaviral
Artikel ini hanyalah perkongsian dari pelbagai website dan blog. Sekiranya perkon

Lelaki Ini Maut Dilanggar Kereta Yg Sedang Melintas Beberapa Saat Selepas Kematiannya Ternampak Satu Lembaga Dipercayai Roh Kepada Simati Lihat Apa Yg Dilakukan Roh Tersebut Beberapa Saat Selepas Kemalangan

0
COM




125446.jpg

Lelaki Ini Maut Dilanggar Kereta Yg Sedang Melintas, Beberapa Saat Selepas Kematiannya Ternampak Satu Lembaga Dipercayai Roh Kepada Simati, Lihat Apa Yg Dilakukan Roh Tersebut Beberapa Saat Selepas Kemalangan

Lelaki Ini Maut Dilanggar Kereta Yg Sedang Melintas, Beberapa Saat Selepas Kematiannya Ternampak Satu Lembaga Dipercayai Roh Kepada Simati, Lihat Apa Yg Dilakukan Roh Tersebut Beberapa Saat Selepas Kemalangan
Lelaki Ini Maut Dilanggar Kereta Yg Sedang Melintas, Beberapa Saat Selepas Kematiannya Ternampak Satu Lembaga Dipercayai Roh Kepada Simati, Lihat Apa Yg Dilakukan Roh Tersebut Beberapa Saat Selepas Kemalangan

Sumber: bulletinmedia


<

Janganlah Hina Kami Yang Terlanjur dan Ada Anak Luar Nikah

0
COM



2dXhoFf
Dari Kisah Rumah Tangga
Assalamualaikum admin, tolong hide profile saya.
Saya di sini sekadar mahu berkongsi luahan yang terpendam sekian lama. Sekitar tiga tahun yang lalu, saya dan ex terlanjur. Bila saya beritahu dia bahawa saya mengandung, dia meminta saya menggugurkan kandungan. Namun saya menolak sebab saya fikir, cukuplah sekali kami berdosa, takkan sampai sanggup nak membunuh bayi yang tidak berdosa ini pula?
“Kalau awak tak nak anak ini, biarlah saya yang menanggungnya seorang diri. Saya tak sanggup nak buang. Mungkin bila di dunia kita terlepas bila kita dah buang anak itu. Tetapi di sana (akhirat) nanti, mampu ke kita nak menjawab?” kata saya kepadanya.
Sebab itulah saya mengambil keputusan untuk menjaga kandungan saya walau apa pun yang terjadi. Namun setiap kali saya terjumpa dia, dia mesti mengulangi ayat yang sama. Sehingga saya terpaksa menjauhkan diri dari dia disebabkan dia kerap kali meminta saya menggugurkan kandungan.
Berbulan lamanya saya mendiamkan diri sehinggalah kandungan masuk usia enam bulan. Baby bump pada masa itu dah nampak. Saya dah tak berani duduk di rumah. Daripada keluarga saya dapat tahu, lebih baik saya keluar dari rumah dan tinggal di tempat lain. Saya tidak mahu keluarga saya malu dengan perbuatan saya. Apa-apa yang berlaku, saya tanggung sendiri.
Sehinggalah saya berjumpa dengan seorang makcik ini yang mengajak saya tinggal bersama dengannya. Kebetulan pula dia tingal berseorangan. Dialah yang banyak menjaga saya. Yang bagi saya makan macam-macam apabila saya teringin nak makan. Sampailah suatu masa dia bertanya kepada saya.
“Siapa bapa kepada bayi dalam perut awak ini? Mana dia? Kenapa dia tidak mahu bertanggungjawab?” soalnya.
Makcik itu akhirnya menelefon sendiri bekas teman lelaki untuk ajak berjumpa. Ex setuju untuk berjumpa dan kemudian makcik meminta ex bertanggungjawab. Ex saya setuju namun menetapkan syarat bahawa kami perlu bernikah di Thailand.
Syarat nikah di Thailand itu membuatkan saya rasa pelik. Kenapa mesti di Thailand? Puas saya selidik, rupa-rupanya ex sudah bertunang dengan orang lain iaitu perempuan pilihan ibunya sendiri. Bila saya mendapat tahu dia sudah bertunang dan bakal berkahwin pada masa saya melahirkan anak nanti, saya segera mengundurkan diri.
Saya tidak mahu tunangnya terluka. Kita sama-sama perempuan, lebih baik elakkan dairpada buat begitu pada dia walaupun pada masa itu diri saya sangat-sangat kasihan. Tetapi saya tetap pertahankan perempuan yang juga tunangnya itu. Dia tidak tahu apa-apa dan saya tidak mahu dia menjadi mangsa keadaan. Sedangkan majlis perkahwinan mereka tinggal tiga bulan saja lagi. Mesti semua persiapan telah siap dibuat dan jemputan juga telah diedarkan. Jika dibatalkan, pasti akan membuatkan banyak pihak malu.
Demi menjaga air muka orang tua ex dan orang tua tunangnya masa itu daripada dimalukan oleh orang kampung, saya redha dengan semua ini. Saya korbankan diri saya. Biarlah mereka berkahwin dan bahagia.
SAya dalam pantang hari ke 22, mereka sudah selamat diijabkabulkan. Syukurlah, air mata langsung tidak menitis. Malah pada masa itu saya rasa benar-benar kuat. Anak ini saya akan jaga dengan sebaik mungkin. Itu niat saya dan alhamdulillah saya mampu dan dipermudhakan dengan begitu baik sekali oleh Allah SWT.
Pernah sekali saya terjumpa akaun Facebook ex, saya terus add dan permintaan saya diterima. Saya hantar mesej kepada ex untuk bertanya khabar dan tunjuk gambar anak kepada dia. Tetapi, rupa-rupanya itu bukan ex, tetapi isteri ex. Segala macam isteri dia maki dan hina saya. Tak mengapa, saya maafkan dan langsung tidak berdendam apa-apa dengan apa yang pernah terjadi selama ini.
Sekarang anak sudah pun besar,tiga tahun sudah berlalu. Tetapi si kecil ini seringkali bertnaya mana ayah dia. Saya tidak pernah menceritakan perkara yang buruk mengenai ayahnya. Saya tidak mahu anak berdendam dengan ayahnya. Malah saya sentiasa meminta anak mendoakan akan kesejahteraan ayahnya walau di mana saja ayahnya berada.
Kepada masyarakat, usaha dipandang serong dan hina pada wanita yang bernasib seperti saya ini. Sedangkan ada perkara yang kita sendiri tidak tahu apa yang membuatkan seseorang itu melahirkan anak tanpa seorang suami. Tolong dan tolonglah jangan menghina kami. Kata-kata penghinaan dari orang sekeliling itulah yang membuatkan kami yang bernasib seperti ini berputus asa dan bertindak di luar kawalan.
Sekali lagi saya memohon dengan baik kepada semua mahupun lelaki atau perempuan, jangan pandang serong pada kami. -The Reporter


MEREMANG Abang Jumpa SURAT AKHIR Adik Kandung Yg Meninggal 3 Tahun Lepas

0
COM


Sekadar Gambar Hiasan.

Untuk itu sepatutnya kita sebagai hamba yang bertuha mempersiapkan diri sebelum ajal menjemput kita bila bila masa. Seperti hal yang di alami oleh seorang wanita,yang kisahnya di muat naik oleh abang kandungnya sendiri di dalam media sosial facebook menulis tidak penting dengan siapa aku sekarang,pada akhirnya engkau akan sendirian.
Tiga tahun yang lalu adik kesayangan saya meninggal selepas melahirkan seorang bayi perempuan yang comel,beberapa hari lalu saya membongkar almarinya dan menemukan beg yang ternyata memiliki sepujuk surat yang bertajuk Pinjami aku satu hari
Lebih mengejutkan tarikh surat tersebut sama hari dengan meninggalnya adik saya,mungkin surat itu di tulis belah pagi.




Jangan Marah Bila Orang Macam Aku Selalu Sebelahkan Isteri Pasti Suami SENTAP Baca Ni

0
COM




Jangan Marah Bila Orang Macam Aku Selalu Sebelahkan Isteri, Pasti Suami SENTAP Baca Ni !!!|KEPERCAYAAN YANG RETAK..Bagi aku simple je, isteri ni kalau sekali kau dah kantoi buat hal belakang dia, confirm kau dah tak ada muka. Bukan senang nak peroleh kembali kepercayaan isteri kau yang tersayang tu. Sedih bila hubungan masa mula kahwin dulu dah tak sama dengan sekarang, nak salahkan siapa?
Wanita ni dilahirkan memang untuk tabah. Tabah dengan peel dan angin kau tu. So, setabah itu dia buat derk dengan pujuk rayu kau bila dah kantoi buat hal. Dapat pujuk itu pasti, peroleh kepercayaan yang asal itu kembali adalah mustahil.
Wanita takkan lupa, sumpah takkan. Kau baik macam mana pun, kau tengok gaya dia macam dah hilang ingatan dengan perangai kau tapi percayalah, satu hari nanti hal yang kau buat itu akan diungkit balik jika kau ulang.
Kau tak boleh salahkan wanita dan isteri. Apahal kau nak salahkan diorang? Kau yang buat hal, kau yang buat perangai, kau tanggunglah. Wanita memang dicipta untuk setabah itu. Bukan berdendam tapi hati diorang sangat mahal, semahal cinta dan pengorbanan untuk kau sebagai suami dan juga anak anak.
Jangan kata kau, aku pun pernah terbuat hal. Bukan hal apa pun, cuma aku terlalu ramah. Yang perempuan pula dok fikir lain. Orang meniaga takkan sombong pula iye tak? Sebab tu aku selalu cakap, kau dan aku lelaki. Terlalu mudah untuk leka dan kita pula memang dicipta supaya mudah tertarik dengan benda terutamanya wanita, rumah dan kereta yang cantik
Kau lelaki yang teragung jika kepercayaan itu sama seperti sebelum kau buat hal. Jagalah elok elok. Kita lelaki ni hanya akan tersedar, akan menyesal bila isteri dan anak anak dah tinggalkan kita. Jangan tunggu sampai saat neraka tu. Jangan! Cukup 3 hari isteri tak ada kat rumah. Kau rasa sendiri, aku sehari Eleena balik rumah orang tua dia pun dah cukup. Boleh menangis bro.
Sila mention wanita bergelar isteri serta ibu kepada anak anak kau yang setiap hari kerjanya minta emas, berlian dan permata kalau ada, sampai kepala paip pun nak emas. Kalau ada lah. Sebab diorang cuma nak kesetiaan, kejujuran dan pengorbanan dari kau orang sebagai suami.
Isteri tak bodoh, diorang tahu kemampuan kau sebagai suami. Diorang yakin yang satu hari nanti segala penat jerih, usaha dan pengorbanan kau akan membuahkan hasil. Ini tidak, ada duit sikit lupa diri, lupa anak bini. Mana lah ekonomi nak naik, nak bertahan lama.
Ingat, bila kau menyenangkan hati isteri, segala urusan kau akan dipermudahkan. Macam tu jugak dengan orang tua terutamanya ibu. Jangan marah bila orang macam aku selalu sebelahkan isteri. Jangan sesekali kau lupa, isteri itu adalah wanita, wanita itu adalah ibu kepada anak anak kau seperti mana ibu kepada diri kau sendiri.
Wajib ditaati hingga hujung nyawa. Wajib diangkat martabatnya. Jangan kau rasa kau suami dan lelaki, kau berkuasa atas segalanya. Allah dah susun segalanya untuk kita hingga setiap hembusan nafas yang kau, aku dan kita semua sebagai hambaNya ini peroleh. Mizan Dzai

Sumber: 1citemalaya

Pukul 3 Pagi. Rumet Bangun. Aku Buat2 Tidur. Alangkah TERKEJUTNYA Aku Bila Dia Tiba2…..

1
COM

 Aku Maira. Bukan ex student uia ataupun um. Atau sewaktu dgnnya. Aku budak kolej biasa-biasa je. Maaf kalau intro tak berapa nak cun tp aku cubalah utk menulis sehabis baik buat pembaca.

Ramai sibuk cerita pasal mental disorder lah, housemate la, roomate la, mmg cerita ni ikut musim ke? Buat confessor yg cerita pasal roomate yg islamik tu, tahniah la sb dpt kawan yg zahirnya mmg nampak kebaikan dan kau sedarinya sendiri.
Berbeza dgn roomate aku. Roomate aku seorang yg tegas dan nampak garang. Aku panggil sebagai Zulaikha jela ya. Orangnya cantik tapi sayang mata aku nilai dia dr segi negatif sahaja. Kalau tak kenal, confirm2 kau akan gelar dia budak sombong. Nak senyum pun payah. Senang cerita, kelakuan dia bertentangan drpd kisah roomate islamik tu.








Nasihat aku buat pembaca, janganlah nilai manusia melalui mata kasar kau sahaja. Kau belum kenal siapa mereka. Boleh jadi dialah manusia yg lebih hebat drpd apa yg kau sangkakan. Assalamualaikum. – Maira via IIUM.

Didakwa ‘Diaibkan’ Dalam Rancangan #OhAbangKosmetik, Peniaga Kopiah Jelaskan Perkara Sebenar

1
COM

DP SYUKUR
Siapa pernah pernah tengok rancangan Oh Abang Kosmetik! ? Rancangan Oh Abang Kosmetik ini mengisahkan kehidupan peribadi Dato Aliff serta bagaimana beliau menguruskan kehidupan sehariannya sebagai seorang suami, bapa dan jugak usahawan kosmetik yang berjaya.
Baru baru ini timbul satu isu dimana di dalam rancangan itu memaparkan seorang perniaga kopiah yang dikatakan agak biadap dengan Dato Aliff. Namun, hari ini pemilik kedai itu tampil menafikan perkara itu. Hmm apa cerita eh?

Kecewa menjejaskan nama baikjebat1

Rancangan itu mengaibkan saya

rakamanjebat2

Dakwa dianiaya Dato Alif

dianiaya
Menurut pemilik kedai tersebut, dia seolah dianiaya Dato Aliff apabila realiti sebenar kejadian itu tidak diceritakan oleh Dato Aliff. Menurutnya lagi, sejak kejadian itu perniagaannya jatuh ekoran fitnah rakaman itu.

Video Dato Aliff Syukri Dihalau?