Setelah Filem Munafik Berjaya Kutip 11 Juta Dalam Masa Dua Minggu Syamsul Yusof Buat Keputusan Yang Pasti Mengejutkan Rakyat Malaysia

0
COM

Pelakon dan pengarah, Syamsul Yusof, 32, terus melakar magis tersendiri menerusi filem terbaru arahannya, Munafik.
Filem bergenre seram Islamik itu mencipta sejarah baru apabila mencatat kutipan RM10 juta selepas 14 hari tayangan.
Syamsul atau nama sebenarnya Mohd Syamsul Mohd Yusof mengakui terkejut dengan sambutan di luar jangkaan itu.
“Saya tidak meletakkan harapan tinggi terhadap filem ini kerana ia naskhah berat.
“Lagipun ia filem eksperimen saya dengan mengetengahkan genre seram Islamik. Apa saya boleh katakan, Munafik adalah karya yang lahir daripada hati saya,” katanya.
Syamsul turut bersyukur apabila filem itu menjadi filem Melayu pertama mendapat kutipan tertinggi dalam tempoh tujuh hari tayangan di Singapura dan Brunei sejak mula ditayangkan pada 25 Februari lalu.
“Berbanding filem saya terdahulu, Munafik mendapat sambutan luar biasa. Bukan apa, di kedua-dua negara itu pasaran filem Melayu agak susah.
“Jadi apabila ia diterima baik, ia satu penghargaan buat saya dan seluruh pasukan. Tidak ada kata-kata mampu digambarkan selain rasa syukur. Diharap lebih ramai menonton filem ini,” katanya.
Jelas Syamsul, dia dan bapanya, penerbit dan pengarah tersohor, Datuk Yusof Haslam, berkampung di pejabat setiap malam bagi memantau jumlah kutipan.
“Saya terkejut dengan sambutan luar biasa di Brunei dan Singapura. Apatah lagi tayangan filem ini serentak dengan beberapa filem Hollywood.
“Apa-apa pun, saya berserah dan tawakal kepada Allah. Sejak dari awal lagi, saya hanya berharap filem ini balik modal dan tidak rugi,” katanya.
Mengulas lanjut filem itu, Syamsul mendedahkan dia dan Nabila bergaduh di lokasi kerana mahu mendapatkan hasil terbaik dalam setiap babak.
“Bagi watak Maria lakonan Nabila Huda, saya memang paksa dan kerah tenaganya. Saya tahu dia pelakon yang bagus dan mampu melakukannya.
“Sehinggakan ketika menjayakan babak kena rasuk, dia sangat penat. Banyak kali babak itu diulang. Nabila sendiri naik pening kerana saya tidak pernah bersikap sedemikian dalam filem terdahulu,” katanya.
Sambung Syamsul, filem itu berjaya disebabkan komitmen tidak berbelah bahagi pelakon dan kru produksi.
Filem Munafik dianggap sebagai karya yang mengembalikan semula sentuhan berbisa Syamsul apabila mendapat perhatian ramai hasil hebahan mulut ke mulut peminat, selain video reaksi penonton yang menyaksikan filem itu sambil menutup mata di pawagam menjadi viral.
Terbit filem Tailong
Berkongsi projek seterusnya, Syamsul bakal menghasilkan filem aksi berjudul Tailong.
Filem itu mengambil inspirasi watak Tailong lakonan Datuk Rosyam Nor dalam filem KL Gangster 2.
“Insya-Allah, penggambaran akan bermula pada Mei ini. Tailong menampilkan Datuk Rosyam Nor selaku watak utama.
“Menerusi filem ini, saya mengupas sejarah hidup Tailong dan bagaimana dia menjadi jahat. Jika tiada aral melintang, Shaheizy Sam juga akan jadi sebahagian daripada produksi ini,” katanya.
Syamsul menafikan persepsi segelintir pihak dia sekadar mahu mengarah dan menerbitkan filem berunsur Islamik.
“Saya masih sama seperti dulu cuma dalam setiap filem saya akan selitkan elemen ketuhanan.
“Bagi saya, itu satu satu cara berdakwah menerusi penerbitan filem,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 11 Mac 2016 @ 11:35 AM
SYAMSUL.

Cara Buat Air Milo Sedap Macam Milo Lori

3
COM

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Cara Buat Air Milo Sedap Macam Milo Lori. Ingat lagi tak Air Milo Lori yang datang ke sekolah masa zaman sekolah dulu. Yea air milo yang menjadi bualan dan mendapat sambutan hangat bila datang ke sekolah masa saya sekolah. Bila lori milo ni datang, semua budak-dudak dalam kelas tak berapa nak boleh bagi tumpuan sangat dah kat guru mengajar. Tunggu aje nak dengar pengumuman dari mikrofon kat sekolah. Minta pelajar keluar dari kelas beratur pergi ke lori milo yang datang. Nostalgia betul rasa.hohoho..

Cara Buat Air Milo Sedap Macam Milo Lori, Lori Milo,
Cara Buat Air Milo Sedap Macam Milo Lori
Memang tak boleh lupa saat tu. Sekolah kampung, pelajar tak ramai. Jika lori milo tu datang pun. Tak adalah pelajar perlu tunggu lama nak habiskan satu kelas ke kelas lain. Bila datang lori milo waktu cuaca panas. Memang seronok aje rasa. Jika ada peluang boleh ulang dua tiga kali. Kalau tak sekali pun dah jadi dapat merasa keenakan air milo lori yang datang ke sekolah pada masa tersebut.

Zaman milo lori dah berlalu. Dah tak dapat nak merasa minum air milo dari lori milo yang datang ke sekolah masa jadi pelajar. Jadi oleh sebab nak merasa air milo lori ni lagi. Saya cari dan kongsikan di sini cara-cara nak buat air milo sedap macam milo lori yang datang ke sekolah kita dulu-dulu.

Cara buat air milo sedap macam milo lori ni saya dapat dari group facebook. Jika anda nak cuba, boleh ikut langkah-langkah penyedian di bawah ni yea.Akak Hainom OkjerKakzakie dan rakan bloger yang suka kongsi resepi tu boleh cuba resepi milo lori sedap saya ni yea. Kalau jadi, anda semua memang terbaik!

Cara Buat Air Milo Sedap Macam Milo Lori
Ikut langkah-langkah ni yea. Insyallah anda akan dapat rasa keenakan rasa milo lori resepi yang diajarkan oleh pembuat air milo lori yang sedap satu masa dulu.

1. Mula-mula ambil satu gelas sedang besar atau mug.
2. Masukkan susu pekat satu sudu dan serbuk milo 3 sudu.
3. Masukkan air panas, suku ( 1/4) mug atau sama peras dengan milo tadi.
4. Kacau perlahan sehingga air panas tersebut menjadi suam.
5. Letak ais (air batu ) hingga penuh mug tadi.
6. Biarkan air batu mencair sampai tidak kelihatan satu ketulan air batu pun.
7. Biarkan beberapa minit. Tunggu dengan sabar.
8. Bila semuanya sudah cair. Nikmatilah rasa air milo sebijik macam baru keluar dari milo lori kat sekolah tu.

Macam tulah rahsia membuat air milo rasa seperti air milo lori yang datang ke sekolah satu masa dulu. Ianya boleh dipercayai dan telah dicuba oleh ramai penggemar milo lori atau ven milo yang datang ke sekolah. Selamat mencuba kawan-kawan.

15 Foto kesilapan paling ketara dalam filem Titanic yang cukup memalukan dan tidak pernah didedahkan sejak 17 tahun dulu...

0
COM

15 Foto kesilapan paling ketara dalam filem Titanic yang cukup memalukan dan tidak pernah didedahkan sejak 17 tahun dulu...

Sumber: akustressgiler

















Ustaz Dedah Fakta ‘SERAM’ Disebalik Keindahan Foto Gerhana Matahari Yang Anda Perlu Tahu.. Jangan DOK SELFIE SANGAT OK !

0
COM
 Takutnya !!! Bila tengok timeline di Facebook, Instagram dan Twitter hari ni penuh dengan gambar gerhana matahari. Fuhh.. bukan main cantik lagi. Indahnya ciptaan Allah S.W.T.. Tapi dalam kecantikan dan keindahan gambar yang kita lihat tu, gerhana matahari mungkin bawa petanda kemarau. Eh betul ke?



Nak tahu lebih mendalam, baca penerangan dari Pegawai Hal Ehwal Islam, Bahagian Falak, Jabatan Mufti Johor, Hanafiah Abdul Razak.
Peristiwa 24 Oktober 1995 berulang..



Menurut Hanafiah Abdul Razak, gerhana matahari yang berlaku pada pagi ini adalah ulangan dari 24 Oktober 1995, 21 tahun yang lalu.. Di mana Johor ketika itu mengalami kemarau sehingga menyebabkan wabak penyakit menyerang tanaman serta tumbuhan. Gerhana matahari yang berlaku pada waktu itu pada kadar 70 peratus dan bulan yang menghalang cahaya matahari itu berada pada kedudukan titik ‘simpul atas’.

Allah berfirman dalam Surah Kaf, ayat lapan yang bermaksud fenomena alam sebagai bukti kekuasaan Allah mengandungi dua nilai iaitu Tabsirah (tuntutan mengambil perhatian) dan Zikra (tuntutan mengambil peringatan).

Sebagai perhatian, gerhana matahari pada tahun 1995 (1416 Hijrah) menyaksikan Johor diuji dengan kemarau sehingga membawa kepada wabak penyakit yang menyerang tanaman dan tumbuhan.

Tambah Hanafiah lagi, gerhana matahari sekali lagi berulang hari ni (9 Mac 2016) jam 8.23 pagi (waktu Dhuha) dengan kadar gerhana 90 peratus. Manakala kedudukan bulan yang menghalang cahaya matahari berada pada kedudukan titik ‘simpul bawah’

Semoga ulangan gerhana matahari 21 tahun ini memberi limpahan hujan yang seragam untuk kesuburan negeri Johor.
‘Taburan hujan akan berkurangan’


Setiausaha Kerajaan Johor, Datuk Ismail Karim berkata bahawa pihaknya maklum berhubung perkara itu dan mengesahkan menerima laporan berhubung perkara itu daripada Bahagian Falak, Jabatan Mufti Johor.

Saya juga mendapat maklumat daripada Jabatan Meteorologi mengatakan gerhana matahari yang berlaku menyebabkan peningkatan suhu hingga 2 darjah Celsius selain taburan hujan yang akan berkurangan.

Rakyat diminta berjaga-jaga dan dinasihatkan jangan terlampau terdedah pada cahaya matahari kerana panas terik yang berlaku kali ini tidak seperti hari biasa.

Daripada segi wabak penyakit pada tumbuhan hingga kini masih belum ada tanda dan dikenal pasti, tetapi seperti kebiasaan suhu panas yang melampau sememangnya akan menjejas dan merosakkan tanaman berbuah seperti kemarau pada tahun lalu.

Sumber: Berita Harian Online

Kerana MENGABAIKAN Seorang Ibu Yang Kematian Suami Dan Melebihkan Seorang Isteri , Sesuatu Terjadi Terhadap Mayat Lelaki Ini . Masih Abaikan IBU ? HARUS BACA!

0
COM



Pada zaman Nabi tersedia seorang pemuda yang bernama Alqomah. Dalam kesehariannya, ia rutin rajin menjalankan ibadah semacam shalat, puasa maupun bersedekah. Hingga sebuahketika ia mengalami sakit yang teramat parah, Salah satu kerabat yang menonton faktor tersebut berucap bahwa Alqomah sedang mengalami sakaratul maut.

SILAHKAN SIMAK DAN JANGAN LUPA SHARE

Yang mengherankan merupakan entah kenapa Alqomah yang rajin beribadah sangat susah untuk mengucapkan lafadz syahadat pada saat menjelang dicabut nyawanya. Istrinya pun meminta pertolongan pada seseorang supaya menemui Rasulullah dengan tujuan memberi tau pesan mengenai kondisi suaminya yang tengah menderita.


Seusai pembantu tersebut datang terhadap Rasulullah dan memberi tau kondisi dari Alqomah, Rasul pun menyuruh para sahabatnya semacam Bilal, Ali dan Ammar untuk mendatangi rumah Alqomah. Kondisi yang susah dijelaskan dengan kata-kata tersebut sungguh terkesan oleh mereka bertiga dan saling mempertanyakan di dalam hati mereka mengenai Alqomah yang taat dalam menjalankan ibadah tetapi sangat susah untuk mengucapkan lafadz “Laa ilaha illallah”. Semacamnya lidah Alqomah telah dikunci untuk mengucapkan kata tersebut.

Menonton kondisi dari Alqomah yang menderita, Bilal pun memutuskan untuk mendatangi Rasulullah. Sesampainya di depan Rasullullah dan Bilal menguraikan kejadian yang dialaminya, Rasul pun berucap “Apakah Alqomah tetap mempunyai ayah dan ibu?”


Sebab Bilal lumayan tahu kondisi dari Alqomah, maka ia pun menjawab “Ayahnya telah meninggal, tetapi ia tetap mempunyai seorang bunda yang telah tua renta”.

Rasulullah kemudian mengatakan “Baiklah Bilal, temuilah bunda Alqomah dan aku titipkan salamku untuknya. Apabila ia tetap sanggup berlangsung, maka dirinya bisa menghadapku. Apabila ia terbukti tidak bisa maka aku yang bakal ke sana.”

Seusai mendengar perintah dari Rasulullah SAW, Bilal pun langsung menuju rumah bunda Alqomah dan memberi tau apa yang dikatakan oleh Rasulullah tanpa mengurangi sedikit pun.

Ibu Alqomah pun mengatakan “Biarlah aku yang berangkat menemui Rasulullah”.

Dengan sedikit tertatih-tatih dan dengan bantuan tongkat yang menjadi penyangganya, bunda Alqomah pun menemui Rasulullah dan mengucapkan salam yang disambut dengan jawaban dari Rasulullah.

Rasulullah mengatakan “Bisakah bunda menceritakan kondisi Alqomah yang sebetulnya? Kenapa ia nampak kesusahan untuk mengucapkan “Laa ilaha illallah”. Setahu saya Alqomah merupakan hamba yang rajin beribadah lagi taat”.

Dengan

tegas ibunda Alqomah menjawab “Itu sebab saya yang murka kepadanya wahai Rasulullah.”

“Mengapa engkau murka terhadap Alqomah?” Rasul terus penasaran dengan ucapan ibunda Alqomah.

“Ini sebab Alqomah lebih mementingkan istrinya dibandingkan dengan aku yang menjadi ibunya. Alqomah telah menyakitiku. Ia berani menentangku demi untuk menuruti keinginan dari istrinya.”

Kini Rasulullah mengerti dengan kondisi Alqomah yang susah melafadzkan “Laa ilaha illallah” tersebut dikarenakan ibundanya telah murka bakal Alqomah. Rasul pun menganggukkan kepalanya tanda beliau telah mengerti.

Sesaat kemudian, Rasulullah terbuktigil Bilal dan menyuruhnya untuk mengumpulkan kayu bakar setidak sedikit-tidak sedikitnya untuk Alqomah.

Mendengar faktor tersebut, bunda Alqomah langsung bertanya keheranan “Ya Rasulullah mengapa engkau mau membakar anakku di depan kedua mataku? Bagaimana perasaanku kelak saat menontonnya?” Bunda mana yang tega menonton anaknya dibakar cocok di depan matanya. Walau ibunda Alqomah murka, tetapi kasih sayangnya tidak tega apabila Alqomah wajib dibakar nasib-nasib.

Rasulullah menjawab “Wahai ibunda Alqomah, sejatinya siksa dari Allah di akhirat benar-benar lebih kejam. Amal yang telah Alqomah kerjakan selagi ini tidak bisa diterima oleh Allah sebab murka yang engkau berbagi. Kebaikan yang selagi ini Alqomah perbuat dengan ikhlas tidak sanggup menahannya dari siksa api neraka”.

“Apabila engkau terbukti ingin Alqomah selamat dari api neraka, maka engkau wajib memaafkan dan merelakan apa yang telah Alqomah perbuat.”

Mendengar faktor tersebut, bunda Alqomah pun memafkan anaknya sebab ia tidak sanggup apabila wajib menonton Alqomah tersiksa dalam api neraka.

Seusai mendengar apa yang disampaikan oleh ibunda Alqomah, Rasulullah pun meminta Bilal untuk mendatangi rumah Alqomah dan memeriksa apakah Alqomah telah bisa mengucapkan kalimat syahadat alias belum.

Ketulusan rasa maaf dari seorang bunda bakal anaknya telah terbukti. Bilal yang telah hingga di depan pintu rumah Alqomah mendengar bahwa Alqomah telah mengucapkan kalimat “Laa ilaha illallah” dengan lancar dan wafat dalam kondisi yang baik.

Bilal pun masuk kedalam rumah tersebut dan menceritakan sebab Alqomah sukar untuk mengucapkan kalimat syahadat. Amal yang selagi nasib Alqomah perbuat nyatanya tidak sanggup membendung murka dari ibunya sendiri.

Alqomah segera dimandikan, dikafani dan dishalatkan yang dipimpin oleh Rasulullah.

Berakhir menguburkan, Nabi Muhammad SAW berpesan:

“Wahai sahabat Muhajirin dan Anshar. Siapa saja yang lebih mengutamakan istrinya daripada ibunya maka ia terkena laknat Allah, malaikat dan manusia semuanya. Bahkan Allah tidak menerima darinya ibadah fardhu dan sunnatnya, kecuali apabila bertaubat benar-benar terhadap Allah dan berbuat baik pada ibunya dan meminta keridhoannya. Sebab ridha Allah terpaut dengan ridha bunda dan murka Allah juga dalam murka seorang ibu”

Subhanallah.. Sahabatku.. Masihkah kami mendurhakai seorang bunda yang telah mengandung, melahirkan dan membesarkan kita? Rasanya sungguh hina diri ini apabila wajib merasa bahagia di tengah penderitaan orang tua khususnya bunda dan mengesampingkannya.

Semoga kisah nyata diatas bisa kami ambil pelajaran dan hikmahnya, Mari kami mengabdi terhadap bunda dan ayah kami dengan sekuat tenaga selagi mereka berdua tidak menyuruh berbuat maksiat terhadap Allah SWT.
(merdekasiana.com)
Apabila Kisah Nyata Ini Berguna,Silahkan Share...

Video: Gadis Jerit Panggil Mak, Terkejut Sultan Datang Rumah

0
COM

SULTAN Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar mengejutkan penduduk Kg Lepau, Kota Tinggi apabila tiba-tiba muncul tanpa sebarang pemberitahuan awal, 6 Februari lalu.




Malah gara-gara terkejut melihat kedatangan baginda, seorang gadis yang dirakam dalam video dikongsikan di Facebook Sultan Ibrahim Official kelihatan memanggil ibunya, “Mak! Mak! Sultan Johor datang..”

Sumber Video: Facebook Sultan Ibrahim Official
Dalam video berkenaan, Baginda turut kelihatan menyapa tiga wanita yang sedang berehat di pangkin luar rumah dan turut berkenan bersalaman dengan bayi yang didukung oleh salah seorang mereka selain berhenti di sebuah kedai runcit.
10994344_548977501935614_5204880440804616568_o
10258678_548977608602270_6436284259519816937_o
12768332_548977661935598_6676226606783740072_o
12716277_548977731935591_5670740759174310488_o
Bagaimanapun, penduduk Kg Lepau sebenarnya sudah terbiasa dengan sifat rendah diri Baginda yang sememangnya dikenali gemar mendekati penduduk kampung tersebut apabila bercuti di Sebana Cove berdekatan.
Sebana Cove yang tenang dan damai merupakan antara kawasan kegemaran Baginda untuk bercuti pada hujung minggu.
“Saya suka melawat ke kampung-kampung dan berbual bersama orang-orang kampung dengan secara santai, tanpa tatacara istiadat yang ada ketika kunjungan rasmi.
“Ia juga memberikan saya pandangan secara sepintas lalu kepada gaya kehidupan harian mereka dan saya mendapat tahu mengenai banyak perkara dengan cari ini,”titah Tuanku Sultan Ibrahim, sebagaimana dimuat naik di Facebook ‪#‎sultanibrahimofficial‬. – MYNEWSHUB.CC

Polis Wanita Berusia 20 Tahun Ini Meninggal Dunia Dengan Mengejut Setelah Dikatakan Makan Vitamin Produk Kecantikan

0
COM



As salam YDH Tuan,

Maklumat pertama mati mengejut 1 P Melayu.

Kok Lanas rpt.298/16 @ 1605hrs.
Mangsa.
FATIN NAZRINAWANIE BT MOHD NAZARUDDIN
UMIR. 20 TAHUN.
KERJA. ANGGOTA SSPDRM BALAI KOK LANAS.
ALT. LOT 1916 TMN BUKIT IDAMAN JLN KUALA KRAI KETEREH KELANTAN.
Ringkasan Kejadian.
Pada jam lkurang 1605hrs 9.3.16 semasa Lks 20129 bertugas dipejabat pertanyaan balai kok lanas telah terima panggilan telefon dari Klinik Kesihatan Kok Lanas mengatakan 1 p.melayu nama Fatin Nazrinawanie bt Mohd Nazaruddin umur 20tahun telah meninggal dunia sewaktu dlm perjalanan keklinik. Sekian maklumat pertama saya.
Tindakan Polis.
1. KPB bersama 2x anggota telah ke Klinik Kesihatan Kok Lanas.
2. KPB telah berjumpa dgn Dr.Roslina Bt Mat Yeh, Peg Perubatan 1M dan mengikut keterangan Dr Roslina simati pada 6.3.16 telah datang ke Klinik komplin bahawa beliau ada makan vitamin utk produk kecantikan dan mengalami bengkak muka, sesak nafas dan keadaan simati pada masa itu setabil. Doktor juga telah memberikan rawatan dan ubat dan telah ambil sample darah utk kajian.
3. Pada jam lkurang 0800hrs 9.3.16 simati sekali lagi telah datang keklinik dengan mengadu bahawa beliau telah demam selama 2 hari, batuk 2 hari dan sakit tekak. Keadaan simati pada masa itu lemah dan pucat tetapi keadaan normal.
4. Mengikut keterangan ibu mangsa pada jam 1400hrs 9.3.16 mangsa batuk dgn kuat dan sesak nafas.
5. Saya telah bertanyakan pada Dr.Roslina adakah tahu punca kematian tetapi Dr Roslina tidak dpt sahkan.
6. Saya juga telah meminta bantuan Dr Roslina buat pemeriksaan pada badan simati adakah kesan2 perbuatan jenayah pd tubuh simati dapati tiada unsur2 perbuatan jenayah.
7. Mayat mangsa telah dihntr ke HRPZ II untuk post mortem bgi mengtahuai sebab2 kematian.

Utk makluman tuan.


(Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah )

Sumber : Semut Gergasi

Bahaya Untuk Seorang Wanita Tidak Berpantang Selepas Beranak , Jangan AMBIL MUDAH

1
COM

Bahaya Mengerikan Wanita Yang Tidak Berpatang Selepas Beranak|Kebanyakan wanita atau ibu yang baru melahirkan anak, malas berpantang atau degil apabila disuruh berpantang dan paling teruk tak tahu lansung tentang apa itu berpantang .

Memang lumrah manusia perkara baik memang susah nak ikut dan kadang-kadang mereka ini ada pendapat sendiri berdasarkan kawan-kawan, buku dan lain-lain. Tapi, Alhamdulillah dengan adanya teknologi sekarang, wanita yang baru bersalin pada masa sekarang, banyak membaca, mendapatkan khidmat nasihat daripada pakar atau bidan, bagaimana nak berpantang secara tradisional tetapi moden.

Ada banyak syarikat yang menawarkan servis berurut dan bertungku serta khidmat nasihat kepada bakal-bakal ibu dan bapa tentang menghadapi kelahiran, cara berpantang, pemakan dan bagaimana mengatasi situasi meroyan dan bagaimana mengelak meroyan ketika berpantang, juga bagaimana menghindari demam kuning pada baby dan macam-macam lagi.
Paling penting berpantang cara tradisional tapi moden. Untuk keterangan lanjut boleh jenguk untuk nak kongsi dan tahu akibat atau kesannya jika tak berpantang.

Ada sesetengah wanita yang degil, tak mahu berpantang, tak nak ambil jamu lepas bersalin, tak nak berurut atau bertungku, mandi air sejuk, minum air sejuk, makan ikut suka. Bila mak marah atau tegur tunjuk muka masam atau jawab, “Alah..! org tau la” dalam hati kata “dah tua nanti semua orang sakit, rasa badan ni ok je tak rasa apa-apa pun”..

Kalau ada yang buat macam ni, baca info kat bawah ni..

Apakah Akibat & Kesan :

Rahim Jatuh / Prolapse

Prolapse Rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh kebawah dan kadang kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligament dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran, Justera itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.
Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat

– Peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa.
– Peringkat kedua dimana pintu Rahim jatuh sampai kepermukaan faraj.
– Peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan Rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj, keadaan ini yang biasa di gelar “tombong”.

Gangguan Kencing

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah kencing contoh:
– kerap kencing
– sakit ketika nak kencing
– kencing yg tak terkawal khususnya semasa batuk, ketawa yang kuat ini
di panggil (Stress Incontincence).

Keadaan ini menyusahkan dan menganggu tugas harian khususnya dalam menjalankan amalan ibadah seperti solat.

Gangguan Hubungan Kelamin

Oleh kerana berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang dipanggil Pelvic Floor Muscle, Maka kekuatannya untuk mencengkang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu. Ini meyebabkan kepuasan dan kenikmatan seks, khususnya kepada sang suami kurang puas & tak menyeronokkan.

Ramai wanita seta suami mengadu tentang kurang nikmat dan tidak puas ketika melakukan hubungan seks, terutama selepas melahirkan anak. Perkara ini berpunca daripada pelbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

Sakit Pingang & Tidak selesa dibahagian Sulit Wanita

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada proplapse rahim ialah rasa tidak selesa dibahagian sulit, kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada faraj. Ini berlaku ketika berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab Rahim jatuh ia menarik otot dan sering kali urat dibahagian pingang juga akan tertarik menyebabkan ramai diantara wanita mengadu sakit pinggang.

Gangguan Kesihatan

Dalam Kes Proplapse yang teruk atau peringkat ketiga dimana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam dan menyebabkan luka atau erosion. Luka ini seringkali dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka masa panjang ada juga kes dimana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeseran yang berpanjangan.

Oleh Sebab itu, jangan ambik mudah tentang berpantang, pakai bengkung, makan jamu bersalin & makan makanan yg disyorkan.. Kalau tak tau nak cari kat mana jamu, Bengkung, daun mandi, senang cite barangan untuk berpantang.